УДП на Українському інфраструктурному форумі '17

20 квітня в Києві відбувся Український інфраструктурний форум '17 – великий захід, зосереджений на інвестиційних можливостях інфраструктурного ринку.

У форумі взяли участь усі впливові гравці ринку, українські виробники і міжнародні інвестори, а також профільні асоціації, посольства іноземних держав для обговорення сьогоднішньої ситуації в інфраструктурі та перспективи її розвитку. Мета форуму – привернути увагу міжнародних і національних інвесторів до потенціалу транспортної системи України.

На першій панельній дискусії, присвяченій партнерству уряду та бізнесу, а також основним реформам транспортної галузі, виступили міністр інфраструктури України Володимир Омелян, в.о. голови Державного агентства автомобільних доріг України Славомир Новак, в.о. генерального директора «Укрпошти» Ігор Смілянський, в.о. голови Адміністрації морських портів України Райвіс Вецкаганс, генеральний директор аеропорту Бориспіль Павло Рябікін, виконавчий директор Європейської Бізнес Асоціації Ганна Дерев'янко, керівник напрямку прямих продажів Державно експортно-імпортного банку України Максим Марущак.

У ході дискусії було сказано, що питання розвитку інфраструктури є досить болючим для сьогоднішньої України і вимагає рішучих дій з боку як влади, так і бізнесу. Швидко і якісно поліпшити інфраструктуру країни можливо лише спільно, в режимі приватно-державного партнерства, із залученням інвестицій та міжнародного досвіду.

Далі відбулися панельні дискусії за секторами. У дискусії «Водний транспорт України» обговорювалися питання поточного стану водного транспорту і перспективи його розвитку, інвестиційні можливості та виклики, з якими стикаються іноземні інвестори в Україні, міжнародний досвід залучення інвестицій, а також реформування АМПУ.

Червоною ниткою дискусії пройшов висновок, що в першу чергу будь-який потенційний інвестор буде вивчати як успішний, так і негативний досвід міжнародних організацій, що працюють в Україні. Для формування довіри іноземних інвесторів в Україні повинна бути створена атмосфера комфорту і стабільності, необхідні прозорі та зрозумілі правила для інвесторів, відкриті та чіткі критерії розробки та пропозиції проектів для інвестицій, потрібно забезпечити захищеність інвестицій і гарантію їх окупності.

Про плани розвитку Українського Дунайського пароплавства розповів голова Правління ПрАТ «УДП» Дмитро Барінов. Він зазначив, що основною загрозою збереження і посилення позицій України на Дунаї може стати значний середній вік флоту УДП. В цілому, весь дунайський флот можна назвати віковим: до 1990 року на Дунаї було побудовано 90% суден, а до 1980 року – 55%. Ситуація по флоту УДП дещо краща: до 1990 року було побудовано 75% суден, а до 1980 року – 25%. Однак, навіть для УДП середній вік найбільш численних буксирів типу «Рига-Іваново» становить 48 років, а найбільш численних барж типу С-401 – 23 роки. Це вкрай негативно впливає на економічну ефективність експлуатації флоту, оскільки старі судна вимагають значно більших витрат на технічне обслуговування і ремонт, оснащені неекономічними двигунами, не повною мірою пристосовані до сучасних вимог судноплавства. Тому компанія, яка здійснить оновлення флоту раніше за інших, отримає незаперечні конкурентні переваги. Розуміючи це, Українське Дунайське пароплавство розробило проект оновлення власного флоту. Цей проект передбачає проведення модернізації із заміною силових енергетичних установок річкових буксирів і будівництва нових річкових барж.

Програма будівництва барж SLG на Кілійському СБСРЗ була відновлена в 2016 році. На початку травня буде завершено будівництво першої баржі, побудованої за власні кошти. На 2017-й планується будівництво ще однієї.

Однак, з урахуванням значного податкового тиску, коли пароплавство в 2016 році перерахувало до державного бюджету майже 90% свого чистого прибутку, а в 2017 році – 60%, неможливо забезпечити необхідні темпи оновлення флоту за рахунок власних коштів. Тому Українське Дунайське пароплавство веде пошук інвесторів, які здатні профінансувати проект. Загальна вартість програми оновлення, яка передбачає модернізацію 21 буксира і будівництво 40 барж, оцінюється в 50 млн. дол. США. Однак програма є модульною і легко масштабується залежно від кількості одиниць оновленого флоту. На сьогодні пароплавство веде переговори з двома потенційними інвесторами, які можуть вкласти в розвиток УДП до 10 млн. дол. США кожен. Це дозволить нарощувати провізну спроможність флоту пароплавства, адже на сьогоднішній день є тенденції забезпечення стабільної вантажної бази для діяльності пароплавства.

Так, наприклад, поступово виходить на повну потужність роботи металургійний комбінат в Смедерево (Сербія), який був придбаний китайським металургійним гігантом Hesteel Group. На початку року в результаті переговорів з китайськими партнерами були підписані прямі контракти на експорт з України флотом УДП 1 млн. тонн сировини для комбінату.

Ще одним резервом для значного збільшення вантажної бази для пароплавства може стати повноцінна участь флоту УДП в перевезеннях з/на румунський порт Констанца, який поступово стає одним з основних морських хабів Східної Європи. На жаль, досі, незважаючи на всі євроінтеграційні процеси України, продовжує діяти дискримінаційна румунська політика так званого «третього прапора», яка забороняє флоту під українським прапором в портах Румунії на конкурентних засадах здійснювати завантаження з/на порти третіх країн.

Також Дмитро Барінов розповів про проблеми забезпечення глибин на Дунаї та процесах, що стосуються дунайського судноплавства, які відбуваються між Україною та ЄС в рамках євроінтеграції. Було зауважено, що інтеграція внутрішніх водних шляхів до загальної логістичної мережі, зокрема ділянок ріки Дунай до мережі ЄС TEN-T, є одним з пріоритетних напрямків Національної транспортної стратегії України на період до 2030 року.